تحلیلی کوتاه بر بازار صنعت برق سوریه

تاریخ انتشار: 2018-03-31 09:58:03

نویسنده:

با افول بحران های امنیتی در سوریه و آغاز دوران بازسازی، طبیعی است که بازار آن کشور بر روی اقلام کالایی متعددی گشوده شود. در این میان اقلام مورد نیاز برای صنعت برق، از جایگاهی بسیار ویژه برخوردار هستند. چرا که هم به لحاظ تخریب زیرساخت ها، نیاز گسترده ای به بازسازی بخش برق احساس می شود؛ و هم به دلیل نقش تعیین کننده انرژی در بازسازی سایر بخش ها، بخش برق در اولویتی رفیع از نظر تسریع بازسازی قرار دارد. به بیان ساده تر، بازسازی زیر ساخت های برق، پیش نیاز بازسازی سایر بخش ها است.

از سوی دیگر نباید فراموش نمود که ایران به دلیل وجود صنایع متعدد سیم و کابل، مقره و یراق آلات، ترانسفورمر، تاور و سایر اقلام می تواند نقش تعیین کننده ای در آن بازار ایفا بنماید. بررسی های اخیر «مدیریت صادرات تاپ» نشان داده است که در حال حاضر مناقصات متعددی برای محصولات و اقلام مورد نیاز صنعت برق در سوریه در جریان است و ظواهر امر حاکی از آن است که این رویه ادامه خواهد داشت. با وجود این، اکثریت قریب به اتفاق این مناقصات جنبه «داخلی» داشته و به ندرت فراخوان «بین المللی» اعلام می شود. نکته جالب اینجاست که در بخش اعظم این مناقصات (به ظاهر) داخلی، درخواست قیمت در قالب اینکوترمزهای  Incoterms بین المللی دریایی (مانند CFR لاذقیه) بوده و فهرست «کشورهای قابل قبول» Eligible Countries در اسناد ارائه می شود. (به نمونه زیر توجه نمایید).

http://download.topemc.ir/news/fig1.jpg

 

به بیان ساده تر علی رغم ظاهر فراخوان که داخلی است، عملاً اعلام کنندگان این فراخوان بر عدم امکان تامین این اقلام در داخل سوریه اطمینان دارند. برآیند این عوامل موجب می شود که دریابیم بخش اعظم مناقصات و بازار برق سوریه بدون داشتن شریک محلّی عملاً دست نیافتنی است. خواه این شریک محلّی یک شرکت «وطنی» سوری باشد، خواه یک شرکت «اجنبی» که از سهامداران غیر سوری تشکیل شده ولی در قلمرو سیاسی و حقوقی سوریه به ثبت رسیده است. به هر تقدیر بدون چنین شرکایی، بنگاه های ایرانی سهم چندانی از بازار سوریه افراز نخواهند نمود. از این روی اگر به صورت جدّی بازار برق سوریه را هدف قرار داده ایم؛ لازم است بحث «یافتن شرکای محلّی مناسب»  یا «ایجاد و تاسیس شرکت های واسطه ایرانی» در سوریه را در دستور کار قرار دهیم.

در چنین فضایی و فارغ از همت و ممارست بنگاه های تولید کننده؛ نقش تشکل های صادراتی و در راس ایشان «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران» و سازمان های حمایتی مانند «سازمان توسعه تجارت ایران» بسیار مهم بوده و باید دید این دو سازمان و سایر سازمان های ذی مدخل چه تدبیری برای این مهم می اندیشند. فراموش نکنیم که سال 1397 توسط مقام معظم رهبری به عنوان «سال حمایت از تولید ملی» نام گذاری شده و قطعاً حمایت از فروش تولید ایرانی در بازارهای خارجی یکی از مهم ترین رویکردهای تحقق شعار سال می تواند قلمداد شود.